Studieresa till Kenya – juni 2017

Jag har varit på en spännande studieresa i Kenya, här är min rapport av denna resa.

Dag 1 Ankomst i Nairobi

Jag landade i Nairobi klockan 21:45 lokal tid (1 h före Sverige) efter en stunds köande för pass och visumkontroll fick jag ut min väska och åkte mot Amber Hotel som ligger ca 25 minuter från flygplatsen (utan trafik).

Dag 2 The Big Five i Masai Mara Game Reserve

Idag var det tidig uppgång som gällde för att hinna äta frukost innan avfärd.

Vi blev upphämtade av Jonas och chauffören Isaac från Peaks and Safaris och vid 8-tiden på morgonen började vi den ca 6 timmars resa mot campen Ilkeliani. Den första biten av vägen åkte vi på en höjd av 2 000 meter vilket gjorde att morgonen blev lite kylig innan vägen gick neråt mot Narok (som är masaiernas huvudstad).

Vi fortsatte sedan vår färd och nu började vägarna bli riktigt dåliga. Emellanåt åkte vi bredvid vägen av anledningen att de höll på att asfaltera. Efter att ha skakats omkring ordentligt i 1 ½ timme kändes det jätteskönt att vara framme vid Masai Mara National Park.

Bara ca 5 minuter in i parken kunde vi checka av två djur i The Big Five, elefant och buffel. Vi såg också en hel del giraffer, zebror och antiloper. Vi fick även veta att migrationen redan hade börjat vilket är mycket tidigt då den vanligtvis brukar börja omkring augusti. Efter ungefär en halvtimme kom vi fram till Ilkeliani Camp där vi checkade in för boende 3 nätter.

För att komma över till campen fick vi gå över en hängbro, inget för den som är höjdrädd. (För några veckor sedan hade en stackars höjdrädd man tagit sig krypandes över)

Efter en god trerätters lunch fick vi lite tid till att gå och inspektera våra tält, möjlighet till att vila en stund samt en välbehövlig dusch med ett försök att fräscha till sig lite. Det fanns en riktig säng samt eget badrum med dusch/WC.

Sedan var det dags att åka ut på en eftermiddagssafari över hängbron igen. Även nu såg vi en hel del djur och en massa gnuer som låter hela tiden vilket elefanterna inte gillar och här kunde vi även checka av två djur till i The Big Five, lejon och noshörning. Så var det bara leopard kvar!

Vi fick även se en fantastisk solnedgång.

Tillbaka på kvällen till campen för att äta en trerätters middag. Efter en lång dag med mycket nya intryck var det skönt att gå och lägga sig. Jag var lite osäker på om det skulle gå att somna men det visade sig inte var några som helst problem.

Dag 3 Ännu mer safari

Kylig och tidig morgon bara ca 10 grader när det var dags att stiga upp så kläderna kom på snabbt. Innan frukosten åkte vi iväg för att göra en tidig walking safari. Det kändes lite overkligt att få kliva ut ur jeepen mitt ute på savannen. Vi såg en hel del giraffer och zebror och en och en annan gnu.

Det bästa var nog när vi stod och tog kort på en giraff så kom det en gnu nyfiket springandes och undrade vad vi höll på med.

Det blev en så kallad ”animal photobombing”.

Efter vandringen så åt vi en god picknickfrukost ute på savannen. Sedan var det dags att hoppa in i jeepen för mer safari. Vi fick bland annat se ca 10 st lejon i olika storlekar som låg och vilade i skuggan under samma träd.

Idag var det också dags för lite inspektion för 2 andra camper som vi egentligen skulle ha bott på en natt var men då JK Mara Camp höll på med en total renovering och Entim Camp hade fått in en sen gruppbokning så fick vi bo alla tre nätter på Ilkeliani Camp.

Dessa tre camper JK Mara, Entim och Ilkeliani tycker jag påminner en hel del om varandra. Boendetälten är i ungefär samma storlekar med riktiga sängar och egna badrum i varje. De serverar frukostbuffé och till lunch och middag är det förbestämd meny. De ligger ”öppet” och har inget stängsel till det vilda, så djur kan komma in. Som t.ex. på Ilkeliani Camp där vi bodde så passerade någonstans en leopard förbi första natten och sista natten fick vi besök av en hyena. Så när mörkret faller så få man absolut inte gå själv omkring i dessa camper. Ficklampa rekommenderas starkt och finns i varje tält men det kan också vara bra att ha med sig egen.

När vi kom till Entim Camp fick vi även en trerätters lunch samt ca 1½ timme vila, där vi kunde passa på att njuta av den härliga utsikten.

Vi fortsatte sedan med att få mer safari tillbaka mot Ilkeliani där vi ankom sen eftermiddag. Efter middagen var det heller inga problem att somna denna kväll.

Dag 4 The Big Five och nattsafari

Även idag var det tidig morgon som gällde och ut på safari för att leta efter den sista i The Big Five. Ut på savannen där det fanns gnuer, zebror och antiloper. Vi såg även några hyenor och elefanter. Sedan började ryktet gå att leopard hade synts till och vi började ta riktning emot var de hade setts. På långt håll kunde man se var någonstans i buskarna och träden den troligtvis gömde sig då det stod ett antal jeepar samlade och försökte få den bästa platsen för att se. Efter en massa spanande in i buskarna så fick vi äntligen syn på dom, två stycken, en mamma och vad Isaac vår guide trodde en ca 1-år gammal unge.

Efter denna härliga syn så kunde vi nu checka av alla i The Big Five, vilken känsla. Sedan fortsatte vi safarin fram till lunch. Lunchen åt vi på vår camp Ilkeliani och efteråt fick vi möjlighet till lite siesta och jag passade på (eftersom det var ljust ute) att gå runt lite i campen för att fotografera och tog mig även en liten sväng upp i utkikstornet för att titta ut över savannen och tog sedan en välbehövlig vilopaus i en hängmatta i skuggan då solen brände på rejält. Tur att jag hade packat ner solkrämen.

Framåt eftermiddagen var det dags igen för en spännande safaritur. När vi åkt en stund och sett en del djur som apor, giraffer, zebror, gnuer och antiloper kom vi fram till ett uppdukat bord med lite småplock.

Med lite gott att äta kunde vi njuta av en sundowner och när mörkret lade sig började också molnen dra ihop sig och åskan började mullra med ett ljusspel av blixtrar. När det hade blivit helt mörkt så var det dags att åka ut i för lite ”nattsafari”. Med en erfaren masai-guide som lyste med spotlight spanade vi efter kattdjur. Inga som ville visa sig men däremot så såg vi en hel del andra djur.

Dag 5 En sista safari sedan hemresa

Sista dagen på mitt äventyr efter frukosten var det dags att vinka adjö till den härliga personalen på Ilkeliani och ut för den sista safarin ut ur Masai Mara. På vägen fick vi se en gepard som strax innan vi kom hade fällt en liten gnuunge och även här stod safari-jeeparna uppställda för att se och fotografera även gamarna stod på rad och väntade på sin tur (på maten alltså inte för att fotografera)

Vi åkte också förbi för en liten snabb rundtur på Sarova Mara Camp. Denna camp är betydligt mycket större påminner mer om en resort. Här är det inhägnat med ett elstängsel som är på dygnet runt. Sammanlagt finns det 75 tält och här finns det även en pool man kan svalka sig i och en stor fiskdamm (fisken som fångas måste lämnas tillbaka i dammen).

Denna camp passar framförallt barnfamiljer, stora grupper och för de som känner sig väldig obekväma med att bo i tält ”ute i det vilda”.

Så var safarin och äventyret slut och vi åkte ut på den dåliga vägen igen som denna gång inte kändes lika hemsk efter några dagar sittandes skakandes omkring i jeepen. Denna gång tog bilen lite stryk av de dåliga vägarna, två punkteringar blev det att fixa vid samma bensträckare stopp som vi hade på vägen dit. Vi fick även ett bensinstopp. Jeeparna har två bensintankar och då den ena tanken var tom ville den andra tanken inte riktigt fungera men med våran suveräna allt i allo chaufför Isaac så startade bilen igen med ett stort svart rökmoln. Med full gas kunde vi fortsätta igen mot Nairobi.

Vi tog en snabb 20 minuters sväng in på Amber Hotel för att fixa till oss lite knappt lönt då jag hade en lång hemresa framför mig. Sedan åkte vi för att ta en hejdå-middag. För min del kunde jag bara sitta där drygt en timme sedan var det dags för mig att säga adjö till mina härliga reskamrater och jag fick transfer till flygplatsen.